Live communicatie

Ik ben fan van live communicatie. Natuurlijk kun je door de komst van internet, apps en sociale media snel in contact komen met branchegenoten, maar tijdens een vakbeurs, congres of event kun je live meemaken wat er speelt op jouw vakgebied en draait het om persoonlijk contact. In korte tijd kun je veel bestaande relaties ontmoeten waardoor je tijd uitspaart. Daarnaast is het dé gelegenheid om nieuwe contacten op te doen.

Ik heb bij Rotterdam Ahoy de communicatie rondom vele beurzen en events mogen verzorgen. Ik ondersteunde het eventteam bij hun salesactiviteiten met websites, brochures, nieuwsbrieven en factsheets en zette wervingscampagnes op om bezoekers aan te trekken. Ik werkte samen met mediapartners om publiciteit te verkrijgen. Daarnaast schakelde ik veel met de eventmanagers om vernieuwende concepten vorm te geven. Een beurs was niet meer alleen een aaneenschakeling van standjes, maar een bruisend platform waar je graag onderdeel van wilde uitmaken. Ik dacht mee over de positionering en heb diverse huisstijlwijzigingen begeleid, o.a. van InfraTech en Europort. Industrial Maintenance heeft zelfs een volledig nieuwe naam gekregen: Maintenance NEXT. Ook heb ik compleet nieuwe merken in de markt gezet: Emergency Expo (inmiddels overgegaan in Safety&Health@Work) en Gastvrij Rotterdam.

Een van de digitale concepten die ik heb mogen uitrollen was Ahoy Connect: een netwerkapplicatie die je in contact brengt met andere bezoekers en exposanten van de beurs op basis van je registratie en een zoekprofiel. Want dat is en blijft de doelstelling van een beurs: zoveel mogelijk effectieve matches tot stand brengen.

Je maakt mij blij met het uitdenken van tools en creatieve concepten ter ondersteuning van een beurs of event. Van beurzenapps en responsive bezoekersplattegronden tot aan een game die je onderhoudskennis toetst (Focus on the NEXT) en de verkiezing van ‘Meest krachtige persoon in de infrasector’. Ook bij zakelijke, industriële beurzen willen de bezoekers getriggerd worden met aansprekende communicatie-uitingen!

Events zijn voor mij dé manier om merken positief in de schijnwerpers te zetten. Of het nou een bouw-gerelateerde organisatie is of een attractie, je merkbeleving versterk je met events. Als je maar goed nadenkt over je doel en doelgroep en het eventthema consequent doorvoert in je communicatiecampagne. Ik schreef er deze blog over