Campagnemanagement

Van briefing naar debriefing naar concept naar uitvoering en oplevering; ik begeleid het volledige traject van een communicatiecampagne. Daarbij valt of staat het met een goede start: helder krijgen wat de doelgroep en het doel van de campagne is. Daar ligt mijn focus als communicatiestrateeg. Als het budget is afgestemd en de tijdlijn bepaald is, vorm ik een projectteam met een tekstschrijver, ontwerper, fotograaf, videoproducent, drukker, webbouwer, online marketeer; wie ook maar nodig zijn om het campagneconcept te bedenken en middelen uit te voeren. Ik brief iedereen en houd planning en budget scherp in de gaten. Het mooiste moment is de deadline van het daadwerkelijk lanceren van de campagne.

Bij de communicatiebureaus waar ik voor heb gewerkt, heb ik uiteenlopende projecten begeleid. Websites maken van idee, functioneel ontwerp, grafisch ontwerp tot en met de bouw en livegang voor verschillende merken en campagnes. POS-materiaal voor in bakkerijen, een interne campagne voor TNT-personeel, nieuwe huisstijlen voor een woningcorporatie, juridisch adviesbureau en een onderwijsinstelling, wervingscampagnes voor middelbare scholen en flyers voor theaterproducties; zomaar een greep uit mijn portfolio.

Bij IN10 Communicatie hebben we vaak het randje opgezocht van (technische) mogelijkheden. Zo hebben we voor een aanbesteding van KPMG het projectteam voor een green screen gezet en hen een voor een voor de camera laten vertellen wat hun rol in het team was. Dat hebben we daarna geïntegreerd tot een interactieve video. De videoproducent is zelfs naar Turkije en Amerika gevlogen om teamleden te filmen! Voor GrandItalia hebben we kookvideo’s gemaakt en een website ontwikkeld waarbij je als het ware in een trattoria kwam en op uitgestalde producten kon klikken voor meer informatie. Hier kwam ontzettend veel productietijd bij kijken, maar het resultaat mocht er zijn!

De kunst is het om de creatieven zo vrij mogelijk te laten werken en tegelijkertijd het einddoel voor ogen te houden en waar nodig bij te sturen. En ja, dan is Connie nog weleens degene die een ontwerp tegenhoudt voordat het naar de klant gaat: spelfouten of een inconsistentie in de huisstijl zijn een ‘no go!’. Check, check, dubbelcheck is mijn motto voor livegang of naar de drukker gaan en zo heb ik nog regelmatig fouten weten te voorkomen.

#campagnemanagement