Ik ben fan van live communicatie. Natuurlijk kun je door de komst van internet, apps en sociale media snel in contact komen met leveranciers in je branche en producten aanschaffen, maar tijdens een vakbeurs kun je live meemaken wat er speelt in de sector en draait het om persoonlijk contact. Een exposant kan in korte tijd veel bestaande relaties ontmoeten op zijn stand en spaart zo reistijd uit. Daarnaast is het dé gelegenheid om nieuwe contacten op te doen en de bedrijfsnaam, producten en/of diensten bij een gerichte doelgroep onder de aandacht te brengen.
Ik heb bij Rotterdam Ahoy de communicatie rondom vele beurzen mogen verzorgen. Ik ondersteunde het beursteam bij hun salesactiviteiten met websites, brochures, nieuwsbrieven en factsheets en zette wervingscampagnes op om bezoekers aan te trekken. Ik werkte samen met mediapartners om publiciteit rondom de beurs te verkrijgen. Daarnaast schakelde ik veel met de beursmanagers om vernieuwende concepten vorm te geven zodat de beurs niet alleen een aaneenschakeling van standjes werd, maar een bruisend platform waar je graag onderdeel van wilde uitmaken. Ik dacht mee over de positionering van de beurs en heb diverse huisstijlwijzigingen begeleid, o.a. van InfraTech en Europort. Industrial Maintenance heeft zelfs een volledig nieuwe naam gekregen: Maintenance NEXT. Ook heb ik compleet nieuwe beurzen in de markt gezet: Emergency Expo (inmiddels overgegaan in Safety&Health@Work) en Gastvrij Rotterdam.
Wat altijd een lastig punt bleef, was het activeren van exposanten om de communicatiemomenten voor, tijdens en na de beurs te benutten. We konden eindeloos veel nieuwsbrieven uitsturen, maar een gratis beschrijving invullen voor in de catalogus was vaak al te veel moeite. Ik heb toen een boekje gemaakt met tips & trics voor exposanten om meer uit hun beursdeelname te halen. Een leuk naslagwerkje wat extra tot leven kwam tijdens de beurstrainingen die we organiseerden.
Een van de digitale concepten die ik heb mogen uitrollen was Ahoy Connect: een netwerkapplicatie die je in contact brengt met andere bezoekers en exposanten van de beurs op basis van je registratie en een zoekprofiel. Want dat is en blijft de doelstelling van een beurs: zoveel mogelijk effectieve matches tot stand brengen. Sowieso maak je mij blij met het uitdenken van tools en creatieve concepten ter ondersteuning van een beurs. Van beurzenapps en responsive bezoekersplattegronden tot aan een game die je onderhoudskennis toetst (Focus on the NEXT) en de verkiezing van ‘Meest krachtige persoon in de infrasector’. Ook bij zakelijke, industriële beurzen willen de bezoekers getriggerd worden met aansprekende communicatie-uitingen!